Έρχεται εργασιακός Αρμαγεδδών (Κυριακατικη Δημοκρατια 15.11.20)

Ενώ μπαίνει «λουκέτο στην χώρα» για δεύτερη φορά και η πανδημία του κορωνοιού απειλεί , πέραν από τη δημόσια υγεία, την οικονομία και την κοινωνία, η κυβέρνηση προχωρά σε θεμελιακές αλλαγές στο εργατικό δίκαιο. Το εργατικό δίκαιο την εποχή του κορωνοϊού εν τοις πράγμασι «γράφεται από την αρχή», όπως είχε τότε δηλώσει και ο αρμόδιος Υπουργός τις πρώτες ημέρες την πανδημίας. Έννοιες, όπως η ελαστική εργασία με καταβολή μισού μισθού, η τηλεργασία, η εκ περιτροπής απασχόληση και οι αναστολές συμβάσεων έχουν κυριαρχήσει. Κεντρικός πυρήνας της αντίληψης της Κυβέρνησης για την εργασία, όπως φαίνεται και από την ομιλία του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη, είναι ότι αυτή στη χώρα μας παραμένει «ακριβή».
Όπως ανακοινώθηκε από τον Υπουργό Εργασίας Γιάννη Βρούτση , το Υπουργείο θα προχωρήσει μέσα στο Νοέμβριο στη κατάθεση νομοσχεδίου με τίτλο «Ρύθμιση θεμάτων της αγοράς εργασίας»
Η κυβέρνηση , με πυξίδα τις προτάσεις που περιέχονται στο πόρισμα της Επιτροπής Πισσαρίδη, προχωρά στην υποτίμηση της αξίας της εργασίας μέσα από την θέσπιση ενός ιδιότυπου «δεκάωρου» και την αλλαγή στον τρόπο αμοιβής των υπερωριών . Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις (άγνωστο ποιες είναι αυτές ) οι επιχειρήσεις θα μπορούν να απασχολούν εργαζομένους έως 10 ώρες ημερησίως, χωρίς πρόσθετη αμοιβή, εφόσον εντός του ιδίου εξαμήνου εξοφλήσουν τις ώρες με αντίστοιχη μείωση ωρών ή ρεπό ή μέρες αδείας. Προϋπόθεση εφαρμογής του αυξημένου ωραρίου χωρίς πρόσθετη αμοιβή θα είναι, εντός του ιδίου εξαμήνου , οι εργοδότες να εξοφλούν τις ώρες με μείωση ωραρίου ή ρεπό εντός εξαμήνου. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ένας εργαζόμενος θα μπορεί , αν ο εργοδότης του το ζητήσει , να εργάζεται 10 ώρες την μία ημέρα και έξι ώρες την άλλη , ή δέκα ώρες για τέσσερις μέρες και να λαμβάνει ρεπό την Πέμπτη μέρα , χωρίς να δικαιούται προσαύξηση για τις παραπάνω των 8 ωρών ημερησίως.
O Υπουργός Εργασίας διατείνεται πως δεν θα υπάρξει παρέμβαση στις υπερωρίες , αναφέροντας ότι η δυνατότητα διευθέτησης ωραρίου ισχύει στην εργατική νομοθεσία. Ποια είναι η πραγματικότητα; Με το άρθρο 2 του ν.3896/2011, πράγματι θεσπίστηκε η δυνατότητα διευθέτησης ωραρίου των εργαζομένων και προβλέφθηκε η ημερήσια επιπλέον των οκτώ ωρών με την προϋπόθεση ότι οι επιπλέον ώρες αφαιρούνται από τις ώρες εργασίας άλλης χρονικής περιόδου, πλην όμως προϋπόθεση της εφαρμογής του αυξημένου ωραρίου ήταν η ύπαρξη συμφωνίας μεταξύ του εργοδότη και των εκπροσώπων των εργαζομένων μέσα από συλλογική διαπραγμάτευση. Ενώ στην φερόμενη διάταξη από το Υπουργείο, η εισήγηση της επιχείρησης θα κρίνεται από το Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας, δηλαδή από το Υπουργείο. Πέραν αυτών , η διάταξη του 2011 δεν εφαρμόστηκε ποτέ γιατί πολύ απλά , δεν εκδόθηκαν ποτέ οι υπουργικές αποφάσεις για την εφαρμογή της. Συνεπώς δεν είναι ακριβής ο ισχυρισμός του Υπουργείου, ότι δεν αλλάζει τίποτα, αφού η προηγούμενη διάταξη δεν εφαρμόστηκε , ενώ η διάταξη που έρχεται προφανώς θα ισχύσει στην πράξη.
Αν εφαρμοσθεί αυτή η διάταξη , θα νομιμοποιηθεί η κατάργηση των υπερωριών και η μείωση του εισοδήματος των εργαζομένων που απασχολούνται άνω του οκταώρου καθώς δεν θα λαμβάνουν πρόσθετη αμοιβή ούτε θα μπορούν να την διεκδικήσουν δικαστικά εντός πενταετίας όπως ισχύει τώρα. Δεδομένου ότι ο χρόνος εργασίας θα διευθετείται σε ατομική βάση , θα απαξιωθεί σταδιακά ο θεσμός των συλλογικών διαπραγματεύσεων . Το βασικότερο όμως πρόβλημα είναι ότι πρώτη φορά «μπαίνει» θεσμικά στο τραπέζι το οκτάωρο ως αμφισβητούμενο δικαίωμα του εργαζομένου. Αναφέρουμε την λέξη «θεσμικά» καθώς στην πράξη το οκτάωρο παραβιάζεται συστηματικά στην πρακτική της αγοράς εργασίας τα τελευταία χρόνια . Πλέον η αυθαιρεσία νομιμοποιείται. Σε συνδυασμό με την ανασφάλεια που υπάρχει στους χώρους εργασίας λόγω της οικονομικής κρίσης και της ραγδαίας αύξησης της ανεργίας και την αδρανοποίηση των ελεγκτικών μηχανισμών που χαρακτηρίζει την περίοδο του κορωνοιού, οι φερόμενες διατάξεις περί ευέλικτου ωραρίου διαμορφώνουν ένα επικίνδυνο cocktail εργασιακής απορρύθμισης , που θα ενισχύσει την αδήλωτη εργασία και θα δυσχεράνει τον καθημερινό προγραμματισμό των εργαζομένων. Βάσει της διάταξης της δεν θα επηρεάζεται ο συνολικός αριθμός ωρών και την υπαγωγή στο ευέλικτο καθεστώς θα την αποφασίζει το Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας μετά από εισήγηση της επιχείρησης .
Στο ίδιο νομοσχέδιο , προβλέπεται η δημιουργία του «Εργάνη» 2 και της ψηφιακής κάρτας εργασίας για την online παρακολούθηση του ωραρίου των εργαζομένων . Ενώ η διάταξη είναι προς την σωστή κατεύθυνση για την αντιμετώπιση του φαινομένου της αδήλωτης ή υποδηλωμένης εργασίας , αν δεν συνοδευθεί με την ενεργοποίηση του απαραίτητου ελεγκτικού μηχανισμού , κινδυνεύει να γυρίσει boomerang, στους εργαζομένους , καθώς χωρίς έλεγχο, θα δηλώνονται ωράρια που δεν ισχύουν και ο εργαζόμενος δεν θα μπορεί στο μέλλον να ισχυριστεί και να αποδείξει την υπερωριακή απασχόληση του.
Τέλος το νομοσχέδιο περιλαμβάνει πολλές αλλαγές στο συνδικαλιστικό νόμο με κατεύθυνση την δυσχέρανση της άσκησης του δικαιώματος της απεργίας. Συνοπτικά πέραν της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας για την κήρυξη απεργίας, θεσπίζεται η υποχρέωση των εργαζομένων να προειδοποιούν για αυτήν με αναλυτική αναφορά των αιτημάτων και των λόγων που την δικαιολογούν . Αυτό οδηγεί στην αύξηση των πιθανοτήτων να κηρυχθεί παράνομη ή καταχρηστική μια απεργία , αν το δικαστήριο κρίνει μη εύλογους τους λόγους κήρυξης της. Υποχρεώνει τους εργαζομένους σε Δημόσιο, ΟΤΑ και ΝΠΔΔ, να έχουν κατά την απεργία, προσωπικό στοιχειώδους λειτουργίας 40%. Πως μπορεί μια απεργία να πετύχει τους σκοπούς της αν , βάσει νόμου, οι μισοί εργαζόμενοι απαγορεύεται να απεργήσουν; Τι πίεση μπορεί να ασκηθεί στον εργοδότη ή στο κράτος αν δεν μπορεί η απεργία να δυσχεράνει μερικώς την παραγωγική διαδικασία; Γιατί είναι απαραίτητη αυτή η διάταξη; Έρχεται με το πρόσχημα της προστασίας του κοινωνικού συνόλου από την απεργία. Πότε έγινε απεργία με προσωπικό ασφαλείας στο παρελθόν και δημιουργήθηκαν προβλήματα λόγω μικρότερου ποσοστού προσωπικού ασφαλείας; Δεν ισχύει ήδη βάσει νόμου , η δυνατότητα επίταξης αν υπάρχει βλάβη στο κοινωνικό σύνολο από την απεργία; Το υπάρχον πλαίσιο περιέχει όλα τα εργαλεία αποφυγής υπερβολών κατά την κήρυξη και ισχύ της απεργιακής κινητοποίησης, αφού στο άρθρο 294 του Ποινικού Κώδικα προβλέπεται ρητά η τιμωρία της εκ προθέσεως και χωρίς προειδοποίηση παρακώλυσης της λειτουργίας κοινωφελών εγκαταστάσεων. .
Πέραν αυτών , στο νομοσχέδιο προβλέπεται πως απαγορεύεται η άσκηση ψυχολογικής βίας (και σωματικής αλλά αυτό είναι αυτονόητο και απαγορευόταν και πριν) από τους εργαζομένους που απεργούν, και πως αν λάβει χώρα τέτοια συμπεριφορά , η απεργία θα καθίσταται παράνομη. Με ποια κριτήρια θα διαχωρίζεται η προσπάθεια των εκπροσώπων των εργαζομένων να πείσουν συναδέλφους τους για συμμετοχή στην απεργία από την άσκηση ψυχολογικής βίας; Υπάρχει ο κίνδυνος , η διάταξη αυτή, όπως φέρεται , να αποτελέσει μοχλό απεργοσπασίας , αφού η εκάστοτε εργοδοσία θα προσπαθεί να «βαφτίσει» την μαχητική συνδικαλιστική δραστηριότητα ως άσκηση ψυχολογικής βίας. Το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο , συγκεκριμένα το άρθρο 332 του Ποινικού Κώδικα προβλέπει την τιμωρία όποιου «εξαναγκάζει τρίτους με χρήση βίας ή απειλής να συμμετάσχουν σε ένωση για την κήρυξη απεργίας».
Οι παραπάνω διατάξεις μαζί με όσες δούμε όταν το νομοσχέδιο έρθει σε διαβούλευση , κινούνται σε δύο κατευθύνσεις με κοινή στόχευση. Από την μια πλευρά στοχεύουν στην ελαστικοποίηση της εργασίας μέσα από την διευθέτηση των ωραρίων σε ατομική βάση και την υποτίμηση της αξίας της μέσα από την έκπτωση των αμοιβών των υπερωριών και από την άλλη πλευρά στην συρρίκνωση των συλλογικών εργαλείων αντίδρασης των εργαζομένων στην εργοδοτική αυθαιρεσία

Περισσότερα...Έρχεται εργασιακός Αρμαγεδδών (Κυριακατικη Δημοκρατια 15.11.20)

  • Προβολές: 278

Δημοκρατία για τον νέο πτωχευτικό νόμο που συζητειται στην ολομέλεια της Βουλης (22.10.20)

Ποια δεύτερη ευκαιρία για τους δανειολήπτες;

Τις επόμενες μέρες θα συζητηθεί στην Ολομέλεια της Βουλή. Το νέο πτωχευτικό δίκαιο , το οποίο επεκτείνει την έννοια του πτωχού και στα φυσικά πρόσωπα. Το σύνολο των φορέων που είχαν κληθεί για διαβούλευση στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής δήλωσαν την έντονη αντίθεση τους. Μόνο η Ένωση Ελληνικών Τραπεζών έδωσε συγχαρητήρια στο Υπουργείο για το νέο πλαίσιο.
Ο υπουργός Oικονομικών δήλωσε στην συζήτηση του νέου Πτωχευτικού Νόμου στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής , ότι για πρώτη φορά επιχειρείται μια ολιστική προσέγγιση του ιδιωτικού χρέους. Μάλλον ήθελε να πει ότι είναι πρώτη φορά , που το κράτος αποχωρεί ολοκληρωτικά από την υποχρέωση του να προστατεύει την ιδιοκτησία και την κατοικία των πολιτών . Το νέο πτωχευτικό δίκαιο οδηγεί σε ολοκληρωτική απώλεια των περιουσιακών στοιχείων των οφειλετών . Πρώτη φορά από την υπαγωγή της χώρας στα Μνημόνια, δεν θα υφίσταται διάταξη προστασίας της πρώτης κατοικίας για τους δανειολήπτες που χωρίς ευθύνη τους, λόγω της οικονομικής κρίσης, αδυνατούν να πληρώσουν το σύνολο των δανείων τους. Πρώτη φορά , τόσο πολύ, θα χάνουν τα πάντα τόσο γρήγορα.
Οι 50 πρώτες σελίδες του νομοσχεδίου αναφέρονται στις διαδικασία του εξωδικαστικού συμβιβασμού μεταξύ πιστωτών και οφειλέτη. Δεν έχουν καμία δεσμευτικότητα για τα πιστωτικά ιδρύματα , καθώς οι τράπεζες δεν υποχρεούνται καν να απαντήσουν στην αίτηση του δανειολήπτη.
Στις επόμενες σελίδες , προβλέπεται η πτώχευση των φυσικών προσώπων με την ρευστοποίηση του συνόλου των περιουσιακών στοιχείων του δανειολήπτη. Μάλιστα προβλεπόταν και η ταυτόχρονη κατάργηση του ακατάσχετου εφόσον το εισόδημα του δανειολήπτη υπερβαίνει τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης (611 ευρώ ο άγαμος) αλλά ο Υπουργός Οικονομικών , μετά τον θόρυβο που δημιουργήθηκε, δεσμεύθηκε ότι με νομοτεχνική βελτίωση θα εξαιρέσει μισθούς και συντάξεις από την πτωχευτική περιουσία.
Για υα ευάλωτα νοικοκυριά προβλέπεται η δυνατότητα από ιδιοκτήτες να γίνουν ενοικιαστές στο σπίτι τους.
Το άρθρο 217, που αναφέρεται στα ευάλωτα νοικοκυριά, έχει αυστηρότατα εισοδηματικά κριτήρια (7.000 ευρώ για τον άγαμο και 120.000 ευρώ αντικειμενική αξία κατοικίας, 10.500 ευρώ για τον έγγαμο και 135.000 ευρώ αντικειμενική αξία, 14.000 ευρώ για τριμελή οικογένεια και 150.000 ευρώ αντικειμενική αξία, και 17.500 ευρώ και 165.000 ευρώ αντικειμενική αξία για τετραμελή οικογένεια). Για αυτούς προβλέπεται το δικαίωμα, αφού ρευστοποιηθούν τα λοιπά περιουσιακά τους στοιχεία, να μεταβιβάσουν την πρώτη κατοικία τους στο Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης, να παραμείνουν στο ακίνητο ως μισθωτές καταβάλλοντας μίσθωμα για 12 έτη. Η πανηγυρική δήλωση κύκλων της κυβέρνησης ότι «δεν θα πλειστηριαστούν κατοικίες ευάλωτων νοικοκυριών, που θα ρυθμίσουν βάσει του νόμου τις οφειλές τους», παραβιάζει ανοιχτές θύρες. Για να διενεργηθεί πλειστηριασμός, προϋπόθεση είναι ο δανειολήπτης να έχει την κυριότητα. Στην περίπτωση του νόμου, ο δανειολήπτης θα παραχωρεί μόνος του την κυριότητα, άρα δεν θα συντρέχει λόγος πλειστηριασμού.
Αν καθυστερήσουν να καταβάλλουν έως και τρία μηνιαία μισθώματα θα απειλούνται με έξωση. Μετά την δωδεκαετία θα μπορούν, εφόσον δύνανται, να αποκτήσουν ξανά την κυριότητα του ακινήτου καταβάλλοντας ως τίμημα επαναγοράς το ποσό που θα αντιστοιχεί τότε στην εμπορική αξία του ακινήτου τους. Δηλαδή θα αγοράζουν ξανά το ακίνητο στην πραγματική του αξία, χωρίς να προσμετρουνται τα ποσά που έχουν καταβάλλει από την λήψη του αρχικού δανείου μέχρι την ημέρα που σταμάτησαν να καταβάλλουν. Επιπλέον, ούτε τα μισθώματα, που θα έχουν καταβάλλει στην δωδεκαετία, θα συμψηφίζονται με το τίμημα επαναγοράς. Επομένως, για να διατηρήσουν την κυριότητα του ακινήτου, θα έχουν συνολικά καταβάλλει τις μηνιαίες δόσεις που πλήρωναν μέχρι να «κοκκινίσουν», τα μισθώματα 12 ετών και την εμπορική αξία του ακινήτου στο τέλος της δωδεκαετίας. Προφανώς πολύ περισσότερα χρήματα, μπορεί και διπλάσια, από αυτά που δανείστηκαν. Και επειδή σε 12 έτη δεν θα έχουν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν το σπίτι , θα ξαναλάβουν νέο δάνειο από την ίδια τράπεζα για να αγοράσουν το ίδιο σπίτι.
Είναι προφανές ότι δεν πρόκειται για δεύτερη ευκαιρία για τους δανειολήπτες αλλά για μια μεγάλη ευκαιρία για τις τράπεζες να κερδίσουν από την αναδιανομή πλούτου και ακίνητης περιουσίας που επιχειρείται μέσω του νέου πτωχευτικού νόμου.

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.

Περισσότερα...Δημοκρατία για τον νέο πτωχευτικό νόμο που συζητειται στην ολομέλεια της Βουλης (22.10.20)

  • Προβολές: 274

"Εφημερίδα των Συντακτών" για το νέο Πτωχευτικο Νόμο (21.10.20)

Ουτε ρυθμιση οφειλων ουτε δευτερη ευκαιρια.

"Τις τελευταίες μέρες στη Βουλή συζητείται το νομοσχέδιο για το νέο Πτωχευτικό Δίκαιο, που φέρνει η Κυβέρνηση. Το νομοσχέδιο παραπλανητικά και ψευδώνυμα φέρει τον τίτλο «Κώδικας Ρύθμισης Οφειλών και Παροχή Δεύτερης Ευκαιρίας».
Στην πραγματικότητα δεν αποτελεί τίποτα από τα δύο που αναφέρονται στο τίτλο αυτού. Δεν περιλαμβάνει εργαλεία ρύθμισης οφειλών, αφού το πλαίσιο που περιγράφει το άρθρο 5 για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό είναι απολύτως προαιρετικό για τις τράπεζες και δεν τις δεσμεύει στο ελάχιστο. Ενδεικτικά να αναφέρω ότι δεν υποχρεούνται καν να απαντήσουν στην αίτηση του οφειλέτη, που θα ζητήσει τον εξωδικαστικό συμβιβασμό.
Σίγουρα δεν προσφέρει δεύτερη ευκαιρία στον δανειολήπτη, καθώς το φυσικό πρόσωπο που πτωχεύει χάνει το σύνολο της κινητής και ακίνητης περιουσίας του. Το νομοσχέδιο δεν προβλέπει καμία προστασία πρώτης κατοικίας, ούτε με εισοδηματικά κριτήρια. Ο δανειολήπτης που θα υπάγεται στις διατάξεις του νέου κώδικα θα παραχωρεί το σύνολο της κινητής και ακίνητης περιουσίας του για την ικανοποίηση των πιστωτών του, και εφόσον δεν έχει εισόδημα που να υπερβαίνει τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης, θα απαλλάσσεται ένα χρόνο μετά τη δικαστική απόφαση από το υπόλοιπο των χρεών του. Δεν θα διατηρεί κανένα περιουσιακό στοιχείο. Αν έχει εισόδημα που υπερβαίνει τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης, αυτό (το υπερβάλλον) θα δεσμεύεται για τρία χρόνια και θα διατίθεται για περαιτέρω ικανοποίηση των πιστωτών του. Συνεπώς, με δεδομένο ότι αίτηση για πτώχευση του δανειολήπτη μπορούν να υποβάλλουν και οι πιστωτές τους, πρόκειται ουσιαστικά για κατάργηση του ακατάσχετου που γνωρίζαμε έως τώρα για χρέη σε δημόσιο ή ιδιώτες.
Για τους ευάλωτους δανειολήπτες (έως 7.000 ευρώ ο άγαμος με αντικειμενική αξία περιουσίας 120.000 ευρώ, 10.500 ζευγάρι με αντικειμενική αξία περιουσίας 135.000 ευρώ, 14.000 ευρώ τριμελής οικογένεια με αντικειμενική αξία περιουσίας 150.000 ευρώ και 17.500 ευρώ τετραμελής οικογένεια με αντικειμενική αξία περιουσίας 165.000 ευρώ) προβλέπεται η δυνατότητα, αφού πτωχεύσουν και αποξενωθούν από την κυριότητα του συνόλου της περιουσίας τους, αλλά και την πρώτης κατοικίας τους, να παραμείνουν ως μισθωτές (ενοικιαστές) σε αυτήν καταβάλλοντας μηνιαίο μίσθωμα για δώδεκα έτη. Μετά την παρέλευση της δωδεκαετίας, ο οφειλέτης θα έχει την επιλογή να αγοράσει το σπίτι του ξανά στην τρέχουσα τότε εμπορική αξία. Τα μισθώματα, που θα έχει καταβάλλει τα 12 έτη, πάνε λοιπόν χαμένα, καθώς βάσει της διάταξης του άρθρου 217 του νομοσχεδίου, δεν συνυπολογίζονται και δεν αφαιρούνται από το τίμημα επαναγοράς του ακινήτου. Επειδή δύσκολα θα έχει την δυνατότητα να αγοράσει με εφάπαξ καταβολή το σπίτι, επομένως ο οφειλέτης θα αναγκαστεί να ξαναδανειστεί από την ίδια τράπεζα, που δανείστηκε χρόνια πριν για αγοράσει το ίδιο ακίνητο. Ούτε συζήτηση για τα ποσά που κατέβαλλε ως δανειολήπτης, πριν κοκκινίσει το δάνειο του... Και αυτά δεν μετράνε πουθενά. Αυτό ονομάζει του Υπουργείο Οικονομικών ως δεύτερη ευκαιρία.
Σε μια περίοδο, που λόγω των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας, οι νεόπτωχοι πληθαίνουν και διαμορφώνεται νέα γενιά κόκκινων δανείων, η κυβέρνηση με το νομοσχέδιο, που φέρνει, εξυπηρετεί μονομερώς τα συμφέροντα των πιστωτριών τραπεζών. Στα οκτώ χρόνια των Μνημονίων πάντα υπήρχε προστασία της πρώτης κατοικίας. Σήμερα, σε μια όμοια σε δυσκολίες περίοδο, συνειδητά επιλέγεται η εξάλειψη κάθε προστασίας. Δεν είναι τυχαίο πως στην προχθεσινή συζήτηση του νομοσχεδίου στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, η ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών εισέπραξε συγχαρητήρια μόνο από την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών".

Περισσότερα..."Εφημερίδα των Συντακτών" για το νέο Πτωχευτικο Νόμο (21.10.20)

  • Προβολές: 277

ΝΟΜΙΚΗ ΠΑΡΕΚΚΛΗΣΗ [Εφημερίδα "ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ" (5.10.20)]

Μια δυσάρεστη έκπληξη περίμενε τους συνταξιούχους του Δημοσίου τομέα, οι οποίοι περίμεναν την υλοποίηση των πρόσφατων εξαγγελιών του Πρωθυπουργού για καταβολή των αναδρομικών περικοπών του 2012 και στους συνταξιούχους του Δημοσίου.
Με τροπολογία του Υπουργείου Εργασίας σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών, η κυβέρνηση ρυθμίζει τα σχετικά με την καταβολή των αναδρομικών των συνταξιούχων του Δημοσίου.
Όμως επιλέγει με έναν άτσαλο τρόπο να μην χορηγήσει στους δικαιούχους τις περικοπές του ν.4051/2012 (περικοπή κατά 12% του ποσού των κύριων συντάξεων που υπερέβαινε τα 1.300 ευρώ μεικτά) σε αντίθεση με τους συνταξιούχους του ιδιωτικού τομέα που θα τα λάβουν. Η κυβέρνηση επικαλείται τα Πρακτικά της 5ης Γενικής Συνεδρίασης της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου της 29ης Μαρτίου του 2017 (αφορούν συζήτηση ατομικής ένστασης συνταξιούχου κατά απόφασης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους) και δηλώνει με τη τροπολογία, ότι βάσει αυτών (των πρακτικών) οι περικοπές του ν.4051/2012 κρίθηκαν συνταγματικές.
Η κυβέρνηση δεν αναφέρεται όμως στην εκκρεμότητα που υφίσταται με την πιλοτική δίκη για τις περικοπές στην Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Προδικάζει την απόφαση της Ολομελείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, θεωρώντας ότι θα κρίνει συνταγματικές τις περικοπές του ν.4051/2012. Αλλά το βασικό ζήτημα αντισυνταγματικότητας που ανακύπτει είναι ότι προδικάζει ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο θα περιορίσει τις απαιτήσεις των συνταξιούχων στο 11μηνο, κάτι που δεν προκύπτει από τη νομολογία. Ενώ οι συνταξιούχοι διεκδικούν 72 μήνες, τους δίνει 11 μήνες .
Πέραν του ότι με τρόπο νομικά απαράδεκτο, ερμηνεύει την κρίση μιας μελλοντικής απόφασης, αφαιρεί το δικαίωμα από τους συνταξιούχους να διεκδικήσουν στο μέλλον τα χρήματα, εφόσον οι περικοπές κριθούν αντισυνταγματικές από την Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου (απόφαση που αναμένεται στο άμεσο μέλλον) καθώς η τροπολογία προβλέπει , ότι με την καταβολή των ποσών των περικοπών του ν.4093/2012, αποσβήνεται κάθε άλλη απαίτηση από κύριες συντάξεις , επικουρικές συντάξεις και δώρα. Εξαιρούνται μόνο όσοι θα έχουν ασκήσει αγωγή έως την ημέρα που καταβληθούν τα αναδρομικά. Τα παράδοξο είναι ότι ενώ η κυβέρνηση διαφήμισε ως κεντρική πολιτική της επιλογή την πιλοτική δίκη, προκειμένου να υπάρξει ενιαία δίκαιη λύση, να μην μπαίνουν σε περιττά δικαστικά έξοδα οι συνταξιούχοι και να αποσυμφορηθούν οι δικαστικές αίθουσες, τελικά «σπρώχνει» δια της τροπολογίας, τους συνταξιούχους και μάλιστα σε στενά χρονικά περιθώρια, να καταθέσουν αγωγές, αφού μόνο «οι εκκρεμείς δίκες εξαιρούνται» από την παραγραφή των απαιτήσεων.
Τέλος, πέραν από τα νομικά ζητήματα που εγείρονται, βασικότερο είναι το πολίτικο ζήτημα που ανακύπτει, καθώς η κυβέρνηση, αντί για ενιαία λύση, επιλέγει να διαμορφώσει διαφορετικές ταχύτητες αναδρομικών, αφ’ ενός αποκλείοντας όσους συνταξιούχους είχαν κάτω από 1.000 ευρώ από τα αναδρομικά (δεν χορηγεί δώρα, επιδόματα και μειώσεις επικουρικών συντάξεων, ενώ κρίθηκε παράνομη η περικοπή τους), αφ’ ετέρου επιφυλάσσοντας διαφορετική μεταχείριση στους συνταξιούχους του Δημοσίου εξαιρώντας τους από την επιστροφή των περικοπών του ν.4051/2012.

Περισσότερα...ΝΟΜΙΚΗ ΠΑΡΕΚΚΛΗΣΗ [Εφημερίδα "ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ" (5.10.20)]

  • Προβολές: 276

Το εργατικό δίκαιο την εποχή του κορονοϊού «γράφεται από την αρχή»

Την πολιτική της «υποτίμησης» της εργασίας και τη μείωση του κόστους της για την επιχειρηματικότητα, τη βλέπουμε να διατρέχει και το πόρισμα της Επιτροπής Πισσαρίδη, που όπως έχει γίνει αντιληπτό, αποτελεί τον οδικό χάρτη των φερόμενων ως «μεταρρυθμίσεων» στην αγορά εργασίας.

Συμπληρώθηκαν έξι μήνες από την έναρξη της πανδημίας του κορονοϊού και της ανακοίνωσης των πρώτων μέτρων για τις εργασιακές σχέσεις. Το εργατικό δίκαιο την εποχή του κορονοϊού εν τοις πράγμασι «γράφεται από την αρχή», όπως είχε τότε δηλώσει και ο αρμόδιος Υπουργός. Έννοιες, όπως η ελαστική εργασία με καταβολή μισού μισθού, η τηλεργασία, η εκ περιτροπής απασχόληση και οι αναστολές συμβάσεων έχουν κυριαρχήσει. Κεντρικός πυρήνας της αντίληψης της Κυβέρνησης για την εργασία, όπως φαίνεται και από την ομιλία του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη, είναι ότι αυτή στη χώρα μας παραμένει «ακριβή» .

Την πολιτική της «υποτίμησης» της εργασίας και τη μείωση του κόστους της για την επιχειρηματικότητα, τη βλέπουμε να διατρέχει και το πόρισμα της Επιτροπής Πισσαρίδη, που όπως έχει γίνει αντιληπτό, αποτελεί τον οδικό χάρτη των φερόμενων ως «μεταρρυθμίσεων» στην αγορά εργασίας.

Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται η κατάργηση κάθε ρήτρας μη απόλυσης που ίσχυσε το πρώτο διάστημα της πανδημίας. Πλέον κάθε απόλυση είναι ελεύθερη, ακόμα και στα προγράμματα ενίσχυσης των επιχειρήσεων που τρέχουν τώρα. Στο πρόγραμμα Συν-Εργασία οι απολύσεις απαγορεύονται μόνο για το διάστημα που ο εργαζόμενος είναι ενταγμένος στο πρόγραμμα. Αν στο επόμενο δεκαπενθήμερο ο εργοδότης δεν τον δηλώσει στο πρόγραμμα, μπορεί άμεσα να καταγγείλει τη σύμβαση εργασίας του.

Λόγω του δισταγμού της Κυβέρνησης να αναστείλει την ισχύ των διατάξεων του νόμου 3846/2010 για την εκ περιτροπής απασχόληση, το πρόγραμμα Συν-Εργασία απέτυχε να προσελκύσει τις επιχειρήσεις, οι οποίες προτίμησαν τη φθηνότερη εκ περιτροπής απασχόληση (στο εκ περιτροπής σύστημα απασχόλησης η επιχείρηση μπορεί να απασχολεί τον εργαζόμενο έως και μια μέρα την εβδομάδα καταβάλλοντας μισθό και εισφορά μόνο για την ημέρα απασχόλησης), με αποτέλεσμα την συρρίκνωση του εισοδήματος των εργαζομένων.

Ήδη πολλές επιχειρήσεις, στο διάστημα από την ανακοίνωση του μέτρου ως την δημοσίευση του νόμου, απέλυσαν μεγάλο μέρος του προσωπικού τους, με σκοπό να επαναπροσλάβουν τους ίδιους με μικρότερο μισθό και πληρωμένες από το κράτος για έξι μήνες τις εισφορές.

Με πρόσφατο νόμο καθίσταται υποχρεωτική έως 4 Οκτωβρίου η τηλεργασία για το 40% των εργαζομένων που μπορούν να εργαστούν εξ αποστάσεως. Είναι προφανές ότι επ’ ευκαιρία της κατάστασης που διαμορφώνεται λόγω της πανδημίας, η εργασία εξ αποστάσεως ήρθε για να μείνει.

Ακόμα και μετά το τέλος της πανδημίας θα είναι ένας ευρέως διαδεδομένος τρόπος παροχής εργασίας. Το Υπουργείο Εργασίας, ενώ από τον Ιούλιο έχει ανακοινώσει και διαρρεύσει στον τύπο ότι έχει έτοιμο το νομοσχέδιο για την θεσμική θωράκιση της τηλεργασίας, ακόμα δεν έχει φέρει στη Βουλή το νομοσχέδιο.

Αποτέλεσμα της αδράνειας αυτής είναι να ταυτίζεται συχνά στην πράξη η τηλεργασία με την εργοδοτική αυθαιρεσία. Είναι επιτακτική ανάγκη να θεσπιστεί το δικαίωμα στην αποσύνδεση (log out, να μην υποχρεούται ο εργαζόμενος να έχει ανοιχτό τον υπολογιστή ούτε να απαντά σε εταιρικά email μετά τη λήξη του ωραρίου του), να ενεργοποιηθεί η πρόβλεψη για επίδομα κάλυψης εξόδων εργαζομένου για την εργασία από το σπίτι, να απαγορευθεί ρητά η χρήση κάμερας και να υποχρεωθούν οι επιχειρήσεις σε ηλεκτρονική καταγραφή στο Π.Σ Εργάνη του χρόνου εργασίας των εργαζομένων.

Η Κυβέρνηση παρουσίασε στη Θεσσαλονίκη ως κεντρικό μέτρο υπέρ της οικονομικής ανάπτυξης και της διατήρησης των θέσεων εργασίας, την μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες, από το 39,7% στο 36,7% για το 2021. Η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών θα προέλθει από συνεισπραττόμενους κλάδους ασφάλισης που αφορούν το πακέτο εισφορών του ΟΑΕΔ (ΛΑΕΚ το οποίο είναι το πρόγραμμα επιδότησης εισφορών των μεγάλων σε ηλικία ανέργων προκειμένου να συμπληρώσουν προϋποθέσεις για σύνταξη, ΟΕΚ για την επιδότηση προγραμμάτων στέγασης και βεβαίως τα προγράμματα επιδότησης των ανέργων). Το ερώτημα που τίθεται είναι πώς θα αναπληρωθούν τα κονδύλια αυτά ή αν θα μπορέσει το κράτος συνεχίσει προγράμματα επιδότησης στο μέλλον με μειωμένα κονδύλια;

Χωρίς να παραγνωρίζουμε την σημασία της μείωσης του μη μισθολογικού κόστους για την επιβίωση των επιχειρήσεων, οφείλουμε να διακρίνουμε την μονομέρεια που χαρακτηρίζει την αντίληψη της κυβέρνησης για τις προϋποθέσεις οικονομικής ανάπτυξης.

Η κυβέρνηση θεωρεί πως μόνη η μείωση των φορολογικών βαρών και των ασφαλιστικών εισφορών αρκεί για την στήριξη των επιχειρήσεων, αγνοώντας την ώθηση που μπορεί να δώσει η αύξηση της κατανάλωσης που προκύπτει από την στήριξη του εισοδήματος των εργαζομένων.

Στο πόρισμα της επιτροπής Πισσαρίδη απουσιάζει κάθε αναφορά στον κόσμο της εργασίας και στον ρόλο του στην οικονομική ανάπτυξη. Οι εναπομείνασες προστατευτικές διατάξεις του εργατικού δικαίου παρουσιάζονται ως στρέβλωση. Οι εργαζόμενοι αντιμετωπίζονται ως αναγκαίο κακό, που με τα αιτήματα τους, καθηλώνουν τις δημιουργικές δυνάμεις της αγοράς, που αν δεν είχαν τον βραχνά του εργατικού δικαίου, θα είχαν μεγαλουργήσει.

Οι αντιλήψεις αυτές παραγνωρίζουν το γεγονός ότι χωρίς εργασία δεν παράγεται πλούτος, χωρίς αγοραστική δύναμη και κατανάλωση συρρικνώνεται μακροπρόθεσμα κάθε παραγωγική διαδικασία, αλλά κυρίως πως η κοινωνική ειρήνη είναι προϋπόθεση για την οικονομική ανάπτυξη.

Με δεδομένη την αδρανοποίηση των ελεγκτικών μηχανισμών, πολύ συχνά οι επιχειρήσεις δηλώνουν τους εργαζομένους σε εκ περιτροπής σύστημα απασχόλησης, ενώ τους απασχολούν καθημερινά με οκτάωρο ωράριο. Μετά το πρώτο δίμηνο εφαρμογής του προγράμματος Συν-Εργασία η Κυβέρνηση, έστω και καθυστερημένα, προχώρησε στην επιδότηση του 100% των ασφαλιστικών εισφορών για το διάστημα που δεν απασχολείται ο εργαζόμενος, αλλά οι επιχειρήσεις είχαν ήδη κάνει τις επιλογές τους.

Και στο πρόσφατο εμβληματικό, σε σχέση με την καταπολέμηση της ανεργίας, πρόγραμμα επιδότησης 100.000 θέσεων εργασίας με κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών για έξι μήνες, απουσιάζει ως προϋπόθεση ένταξης για τις ωφελούμενες επιχειρήσεις η απαγόρευση απολύσεων το αμέσως προηγούμενο διάστημα.

Ελλοχεύει ο κίνδυνος το πρόγραμμα, αντί να αποτελέσει κίνητρο για δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, να καταστεί στην πράξη μηχανισμός ανακύκλωσης εργατικού δυναμικού με αντικατάσταση των «ακριβότερων εργαζομένων» με νέους «φθηνότερους» χωρίς να μειώνεται ο τελικός αριθμός των ανέργων.

iEidiseis.gr - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΕΛΛΑΔΑ (Τρίτη, 29 Σεπτεμβρίου 2020)

Περισσότερα...Το εργατικό δίκαιο την εποχή του κορονοϊού «γράφεται από την αρχή»

  • Προβολές: 288

Επικοινωνία

ΚΩΣΤΑΣ Δ. ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ

Ομήρου 6, 105 64

Κολωνάκι, Αθήνα

+30 211 18 21 018

+30 210 36 36 710

+30 210 36 36 711

+30 210 36 36 770

Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.