Άνθρακες ο θησαυρός της σκληρής διαπραγμάτευσης κυβέρνησης και τραπεζών (iEidiseis - 28/12/22)

Η κυβέρνηση προσπαθεί να δείξει ότι πιέζει τις τράπεζες, αλλά διστάζει να χρησιμοποιήσει το μοναδικό όπλο που έχει, την έκτακτη φορολόγηση των κερδών τους.

Έμειναν μόνο τα δημοσιεύματα για την δήθεν σκληρή διαπραγμάτευση και οι αγχωμένες δηλώσεις του Υπουργού Οικονομικών ότι αντάλλαξε «μπινελίκια» με τους εκπροσώπους των τραπεζών. Η επιχείρηση επικοινωνιακή καταιγίδα με σκοπό να πειστούν οι πολίτες ότι η κυβέρνηση «πιέζει» ασφυκτικά τις τράπεζες και έχει δήθεν κηρύξει «ανένδοτο αγώνα» κατά των πρακτικών τους, διαψεύστηκε από την ίδια την πραγματικότητα.

Οι εκπρόσωποι των τραπεζών έκαναν μια και μοναδική πρόταση. Δέχονται να επιδοτήσουν για 12 μήνες το 50% της επιβάρυνσης της μηνιαίας δόσης των ενυπόθηκων στην πρώτη κατοικία των ακινήτων δανείων που προέκυψε από την αύξηση των επιτοκίων. Η επιδότηση θα αφορά μόνο τους ευάλωτους δανειολήπτες. Ως τέτοιους οι τράπεζες θεωρούν όσους έχουν ετήσιο εισόδημα 7.000 ο άγαμος συν 3.500 ευρώ για κάθε επιπλέον μέλος της οικογένειας με ανώτερο εισοδηματικό όριο το ποσό των 21.000 ευρώ. Από την διαίρεση του ποσού και την αναγωγή τους στους 12 μήνες του χρόνου, προκύπτει ότι χορηγείται μια ελάχιστη στήριξη σε ανθρώπους που αμείβονται με λιγότερο από τον κατώτατο μισθό. Οι υπόλοιποι δεν θεωρούνται ευάλωτοι και δεν χρειάζονται στήριξη για να παραμείνουν ενήμεροι.

Παράλληλα τίθεται όριο αντικειμενικής αξίας της πρώτης κατοικίας στις 120.000 ευρώ για το άγαμο με προσαύξηση 15.000 για κάθε επιπλέον άτομο της οικογενείας με ανώτατο όριο τις 180.000 ευρώ αλλά και όριο καταθέσεων στις 7.000 ευρώ για το άγαμο έως και 21.000 ευρώ για πενταμελή οικογένεια.

Το μέτρο επιδότησης θα αφορά μόνο ενήμερα δάνεια, δηλαδή δάνεια τα οποία πληρώνονται έως σήμερα εμπρόθεσμα η έχουν καθυστέρηση που δεν υπερβαίνει τις 90 ημέρες. Για τους κόκκινους δανειολήπτες που κινδυνεύουν άμεσα με πλειστηριασμό και απώλεια της πρώτης κατοικίας ούτε κουβέντα. Η επιδότηση θα αφορά μόνο δανειακές απαιτήσεις που έχουν παραμείνει στις τράπεζες. Οι δανειολήπτες που είδαν το ενήμερο δάνειο τους να μεταβιβάζεται σε funds, ατύχησαν για άλλη μια φορά.

Τι πραγματικά προσφέρει στους δανειολήπτες το μέτρο που ανακοίνωσαν οι τράπεζες; Για να δώσουμε ένα παράδειγμα, δανειολήπτης με δάνειο 100.000 ευρώ και κυμαινόμενο επιτόκιο, είδε από τον Ιούνιο την μηνιαία δόση τους να αυξάνεται από τα 560 ευρώ στα 640 ευρώ, να έχει δηλαδή μια μηνιαία επιβάρυνση 80 ευρώ. Εφόσον πληροί σωρευτικά τα ανωτέρω εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, θα έχει αναδρομικά από 30-6-2022 έως 30-6-2023 επιδότηση 40 ευρώ το μήνα, δηλαδή το ήμισυ της μηνιαίας επιβάρυνσης. Αυτό το μέτρο σύμφωνα με τους εκπροσώπους των τραπεζών αφορά μόλις 30.000 δανειολήπτες και είναι σταγόνα στον ωκεανό σε σχέση με την πραγματική διάσταση του προβλήματος. Άποψη του γράφοντος είναι ότι στην πραγματικότητα το μέτρο δεν αφορά περισσότερους από 15.000 δανειολήπτες λόγω της υποχρεωτικής κάλυψης σωρευτικά των κριτηρίων αλλά κυρίως λόγω της πολύ περιορισμένης περιμέτρου. Οι τραπεζίτες εσκεμμένα λαμβάνουν ως κριτήρια ευαλωτότητας τα κριτήρια του επιδόματος στέγασης που ανακοινώθηκε το 2017 όταν ο πληθωρισμός ήταν ανύπαρκτος, οι μισθοί χαμηλότεροι και αντικειμενικές αξίες βρίσκονταν στο ήμισυ των σημερινών.

Σήμερα λόγω της αύξησης των αντικειμενικών αξιών, χιλιάδες δανειολήπτες που πληρούν τα εισοδηματικά κριτήρια, δεν καλύπτουν τα περιουσιακά με αποτέλεσμα να μένουν εκτός επιδότησης. Επίσης είναι προκλητικό να θεωρείς μη ευάλωτους δανειολήπτες, όσους λαμβάνουν πάνω από 650 ευρώ, ειδικά σε μια περίοδο που λόγω ακρίβειας και πληθωρισμού αποδεδειγμένα όσοι έχουν εισόδημα κάτω από 1.300 ευρώ το μήνα έχουν αποδεδειγμένα απολέσει το 30% του πραγματικού εισοδήματος τους.

Όσον αφορά το ζήτημα της χαμηλής εγκρισιμότητας των αιτήσεων στον εξωδικαστικό μηχανισμό, η ανακοίνωση των τραπεζών λέει «ότι όλα πάνε καλά» και ότι έχουν ήδη κάνει θετικές παρεμβάσεις, οι οποίες θα έχουν συνέχεια χωρίς καμία επί της ουσίας δέσμευση. Δηλαδή αρνούνται την ίδια την πραγματικότητα, η οποία είναι ότι έχουν υπονομεύσει συνολικά την διαδικασία της πλατφόρμας του εξωδικαστικού μηχανισμού μετατρέποντας σε μεγαλοπρεπές φιάσκο.

Ο κίνδυνος γέννησης νέας γενιάς κόκκινων δανείων δεν αντιμετωπίζεται με μέτρα «ασπιρίνες». Οι τράπεζες παρά τα υπερκέρδη τους δεν έχουν σκοπό να στηρίξουν την οικονομία και την κοινωνία. Δεν ξεχωρίζουν ούτε το μακροπρόθεσμο δικό τους συμφέρον. Η λογική τους είναι κοντόφθαλμη. Η κυβέρνηση προσπαθεί να πείσει ότι δεν μπορεί να παρέμβει και προσπαθεί απλά να μετακυλήσει το βάρος των ευθυνών. Η επικοινωνία μόνο βραχυπρόθεσμα μπορεί να κρύψει την πραγματικότητα.

Παρά την ποικιλότροπη υποστήριξη της κυβέρνησης στις τράπεζες, εκείνες δεν διανοούνται να «βάλουν το χέρι στην τσέπη». Τι και αν οι Έλληνες φορολογούμενοι τις διέσωσαν τρεις φορές μέσω των ανακεφαλαιοποιήσεων; Τι και αν πλέον έχουν υπερκέρδη; Τι και αν ξεφορτώθηκαν και μάλιστα χωρίς να φορολογηθούν τα κόκκινα δάνεια; Τι και αν συνέστησαν συγγενικές οικονομικά εταιρείες realestate που χτυπάνε τα ακίνητα των δανειοληπτών στους πλειστηριασμούς που διενεργούν οι εταιρείες διαχείρισης σε τιμές πολύ χαμηλότερες από την πραγματική αξία για να τα πουλήσουν μετά πολύ ακριβότερα κερδοσκοπώντας πάνω στον ανθρώπινο πόνο;

Η κυβέρνηση προσπαθεί να δείξει ότι πιέζει τις τράπεζες, αλλά διστάζει να χρησιμοποιήσει το μοναδικό όπλο που έχει, την έκτακτη φορολόγηση των κερδών τους. Είναι η μόνη επιλογή, εκτός και αν το μόνο που την ενδιαφέρει είναι η επικοινωνιακή διαχείριση του προβλήματος μέχρι τις εκλογές, κοινώς να «αγοράσει χρόνο» και μετά, αν επανεκλεγεί να συνεχίσει να ασκεί μονομερή πολιτική υπέρ των τραπεζών και των funds.

 

  • Προβολές: 575

Επίδομα 534 ευρώ: Αναστολές συμβάσεων και τον Απρίλιο - Ποιους κλάδους θα αφορούν

Επίδομα 534 ευρώ: Aρχές Απριλίου αναμένεται να εξοφληθούν οι αποζημιώσεις ειδικού σκοπού ύψους 534 ευρώ σε εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους που είναι δικαιούχοι και τέθηκαν σε αναστολή σύμβασης εργασίας τον Μάρτιο.

Επίδομα για 21 ημέρες, δηλαδή 374 ευρώ, θα λάβουν εργαζόμενοι σε κομμωτήρια και ινστιτούτα περιποίησης νυχιών, οι οποίοι επέστρεψαν στις δουλείες τους από τη Δευτέρα 22 Μαρτίου.

Για το τελευταίο 10ήμερο του Μαρτίου, δηλαδή για την περίοδο 22-31 Μαρτίου, οι εργαζόμενο θα λάβουν αναλογία του μισθού τους. Αντίθετα, όσοι παραμείνουν έως το τέλος του Μαρτίου σε αναστολή σύμβασης θα λάβουν ολόκληρο το επίδομα 534 ευρώ από το κράτος και τίποτα από τον εργοδότη.

Αρχές Απριλίου αναμένεται να εξοφληθούν οι αποζημιώσεις ειδικού σκοπού ύψους 534 ευρώ σε εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους που είναι δικαιούχοι και τέθηκαν σε αναστολή σύμβασης εργασίας τον Μάρτιο. Να σημειωθεί ότι από τον Μάρτιο στο μέτρο αναστολής σύμβασης τέθηκε για πρώτη φορά και προϋπόθεση τζίρου της επιχείρησης.

Έτσι, όσες επιχειρήσεις δεν ήταν επιλέξιμες λόγω τζίρου, δεν μπορούσαν να υποβάλλουν δηλώσεις αναστολών για τον Μάρτιο. Υπενθυμίζεται πως οι αναστολές Μαρτίου αφορούσαν εργαζόμενους που έχουν προσληφθεί έως 31/01/2021.

Επίδομα 534 ευρώ και τον Απρίλιο

Σύμφωνα με πληροφορίες, το επίδομα των 534 ευρώ να δοθεί και τον Απρίλιο, όχι μόνο για τις επιχειρήσεις που θα παραμείνουν κλειστές με κρατική εντολή, αλλά και για τις πληττόμενες.

O γνωστός δικηγόρος Κώστας Τσουκαλάς μίλησε στο Newsbomb.gr για το ποιοι εργαζόμενοι εκτιμά ότι θα λάβουν την οικονομική ενίσχυση τον Απρίλιο.

Τον Απρίλιο δυνατότητα αναστολής των συμβάσεων εργασίας θα έχουν:

  • Υποχρεωτικά οι επιχειρήσεις που παραμείνουν κλειστές με κρατική εντολή για υγειονομικούς λόγους για όσο διάστημα διαρκέσει το «λουκέτο» τους. Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να βγάλουν σε αναστολή όλο το προσωπικό τους για το διάστημα αυτό.
  • Προαιρετικά οι επιχειρήσεις οι οποίες επαναλειτουργήσουν για το διάστημα από την ημερομηνία επαναλειτουργίας τους έως την 30η Απριλίου. Οι εν λόγω επιχειρήσεις θα μπορούν να βγάλουν μέρος ή όλο το προσωπικό τους για το προαναφερθέν διάστημα
  • Προαιρετικά οι πληττόμενες επιχειρήσεις από την 1η έως την 30η Απριλίου. Έτσι θα μπορούν να βγάλουν μέρος ή όλο το προσωπικό τους σε αναστολή. Ωστόσο, θα συνεχίσουν να ισχύουν οι «ρήτρες» (όπως η μείωση τζίρου) που ίσχυσαν για πρώτη φορά κατά τον μήνα Μάρτιο.

«Αναφορικά με τις πληττόμενες επιχειρήσεις θα μπορούν να βγάλουν μέρος ή όλο το προσωπικό τους σε αναστολή» εκτίμησε ο κ. Τσουκαλάς. Ωστόσο, «θα συνεχίσουν να ισχύουν οι "ρήτρες" μείωσης τζίρου που ίσχυσαν για πρώτη φορά κατά τον τρέχοντα μήνα» συμπλήρωσε ο γνωστός δικηγόρος.

«Όσοι εργαζόμενοι βγουν σε αναστολή τον Απρίλιο, θα δικαιούνται ειδική αποζημίωση έως 534 ευρώ, ανάλογα με τον αριθμό των ημερών της αναστολής (17,8 ευρώ/μέρα)» κατέληξε.

Οι τελικές αποφάσεις θα διαμορφωθούν ανάλογα με τα υγειονομικά δεδομένα και τις αποφάσεις που θα ρυθμίζουν τον τρόπο λειτουργίας της αγοράς.

Δημοσιεύτηκε 29/3/2021 στο NewsBomb

Περισσότερα...Επίδομα 534 ευρώ: Αναστολές συμβάσεων και τον Απρίλιο - Ποιους κλάδους θα αφορούν

  • Προβολές: 630

Αναστολή πλειστηριασμών και κατασχέσεων πρώτης κατοικίας: Αναλυτικός οδηγός

1- ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΧΕΣΕΩΝ ΠΡΩΤΗΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ

- αναστολή της διενέργειας κατασχέσεων, πλειστηριασμών και αναγκαστικής εκτέλεσης για την παράδοση ή απόδοση ακινήτου - πρώτης κατοικίας έως 31-05-2021 για φυσικά πρόσωπα που θεωρούνται πληγέντες οικονομικά από την κρίση του COVID-19.
- αναστολή έως 31-05-2021 των προθεσμιών άσκησης ενδίκων μέσων και βοηθημάτων που αφορούν στις ανωτέρω πράξεις αναγκαστικής εκτέλεσης.

2- ΠΟΙΟΥΣ ΑΦΟΡΑ
- φυσικά πρόσωπα που διαθέτουν εμπράγματο δικαίωμα, αποκλειστικής ή κατ' ιδανικό μερίδιο, πλήρους ή ψιλής κυριότητας ή επικαρπίας σε ακίνητο, το οποίο αποτελεί την κύρια κατοικία τους και βρίσκεται στην Ελλάδα και χαρακτηρίζονται ως πληγέντες, έχοντας είτε τα ίδια, είτε ο/η σύζυγος, ή εξαρτώμενο μέλος αποδεδειγμένα πληγεί και ενταχθεί στα έκτακτα μέτρα του κορονοϊού COVID-19 και τα οποία πληρούν σωρευτικά τα πρόσθετα κριτήρια επιλεξιμότητας.

3 – ΠΟΙΟΙ ΘΕΩΡΟΥΝΤΑΙ ΠΛΗΓΕΝΤΕΣ
α) εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα, στους οποίους παρασχέθηκε οικονομική ενίσχυση ή των οποίων ο μέσος μικτός μηνιαίος μισθός, αφαιρουμένων πρόσθετων ή άλλων έκτακτων αποδοχών των μηνών Μαρτίου και Απριλίου του 2020, παρουσίασε μείωση, σε σχέση με τον αντίστοιχο των μηνών Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου του 2020, σύμφωνα με την ακόλουθη κλίμακα:
αα) για ποσά έως 1.000 ευρώ, μείωση ίση ή μεγαλύτερη του 10%,
αβ) για ποσά από 1.000,01 του ευρώ και μέχρι 2.000 ευρώ, μείωση ίση ή μεγαλύτερη του 20%,
αγ) για ποσά μεγαλύτερα των 2.000 ευρώ, μείωση ίση ή μεγαλύτερη του 30%.
β) ελεύθεροι επαγγελματίες ή φυσικά πρόσωπα που ασκούν ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα, στους οποίους παρασχέθηκε οικονομική ενίσχυση ή των οποίων τα έσοδα του δευτέρου τριμήνου του 2020 παρουσίασαν μείωση ίση ή μεγαλύτερη του 20%, σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του έτους 2019, όπως αυτό προκύπτει από τις περιοδικές δηλώσεις Φ.Π.Α.
γ) άνεργοι ή μακροχρόνια άνεργοι, στους οποίους παρασχέθηκε οικονομική ενίσχυση.
δ) φυσικά πρόσωπα, ιδιοκτήτες ακινήτων, οι οποίοι έλαβαν μειωμένο μίσθωμα.
ε) εταίροι προσωπικών ή κεφαλαιουχικών εταιριών, των οποίων η λειτουργία έχει ανασταλεί υποχρεωτικά ή έχουν λάβει ενίσχυση σύμφωνα με τα τηρούμενα στοιχεία της Φορολογικής Διοίκησης.
στ) φυσικά πρόσωπα που έλαβαν ενίσχυση με τη μορφή της επιστρεπτέας προκαταβολής ή τον Μηχανισμό «Συνεργασία» και οι οποίοι αποδεδειγμένα έχουν παρουσιάσει μείωση εισοδημάτων λόγω των συνεπειών της πανδημίας του κορονοϊού COVID-19.

4- ΠΡΟΣΘΕΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΕΞΙΜΟΤΗΤΑΣ
α) Η αξία της κύριας κατοικίας να μην υπερβαίνει τις 250.000 ευρώ.
β) Το οικογενειακό εισόδημα, κατά το τελευταίο έτος δυνατότητας υποβολής φορολογικής δήλωσης, να μην υπερβαίνει τις 17.000 ευρώ, προσαυξανόμενο κατά 13.000 ευρώ για τον ή την σύζυγο ή συμβίο ή συμβία και κατά 5.000 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο μέλος και μέχρι 3 εξαρτώμενα μέλη.
γ) Οι καταθέσεις και τα επενδυτικά προϊόντα του φυσικού προσώπου, του/της συζύγου ή συμβίου ή συμβίας του και των εξαρτώμενων μελών στην ημεδαπή ή την αλλοδαπή, να μην υπερβαίνουν τις 25.000 ευρώ.
δ) Το σύνολο του ανεξόφλητου κεφαλαίου της οφειλής για την οποία επισπεύδεται αναγκαστική εκτέλεση, συνυπολογιζόμενων των λογιστικοποιημένων τόκων, να μην υπερβαίνει τις 250.000 ευρώ.
ε) Η αξία της ακίνητης περιουσίας του αιτούντος, του ή της συζύγου ή συμβίου ή συμβίας και των εξαρτώμενων μελών, συμπεριλαμβανομένης της κύριας κατοικίας, να μην υπερβαίνει τις 500.000 ευρώ.
στ) Η αξία των μεταφορικών μέσων του αιτούντος, που αποκτήθηκαν εντός της τελευταίας τριετίας για ιδιωτική χρήση, να μην υπερβαίνει τις 80.000 ευρώ.

Δημοσιεύτηκε την Πέμπτη 1 Απριλίου 2021 στο Όλες οι εξελίξεις στην Οικονομία και στις Επιχειρήσεις

Περισσότερα...Αναστολή πλειστηριασμών και κατασχέσεων πρώτης κατοικίας: Αναλυτικός οδηγός

  • Προβολές: 1204

Ένα εργασιακό μέλλον που θυμίζει μακρινό και σκοτεινό παρελθόν

Κεντρικός πυρήνας της αντίληψης της Κυβέρνησης για την εργασία, είναι ότι αυτή στη χώρα μας παραμένει «ακριβή» και πρέπει να φτηνύνει.

Ενώ η πανδημία έχει διαλύσει , πέραν από τη δημόσια υγεία και την οικονομία, η κυβέρνηση προχωρά σε θεμελιακές αλλαγές στο εργατικό δίκαιο. Κεντρικός πυρήνας της αντίληψης της Κυβέρνησης για την εργασία, είναι ότι αυτή στη χώρα μας παραμένει «ακριβή» και πρέπει να φτηνύνει.

Η κυβέρνηση , με πυξίδα τις προτάσεις που περιέχονται στο πόρισμα της Επιτροπής Πισσαρίδη, προχωρά στην υποτίμηση της αξίας της εργασίας μέσα από την θέσπιση ενός ιδιότυπου «δεκάωρου» και την αλλαγή στον τρόπο αμοιβής των υπερωριών.

Στο νομοσχέδιο ότι οι επιχειρήσεις θα μπορούν να απασχολούν εργαζομένους έως 10 ώρες ημερησίως, χωρίς πρόσθετη αμοιβή, εφόσον εντός του ιδίου εξαμήνου εξοφλήσουν τις ώρες με αντίστοιχη μείωση ωρών ή ρεπό ή μέρες αδείας. Προϋπόθεση εφαρμογής του αυξημένου ωραρίου χωρίς πρόσθετη αμοιβή θα είναι, εντός του ιδίου εξαμήνου , οι εργοδότες να εξοφλούν τις ώρες με μείωση ωραρίου ή ρεπό εντός εξαμήνου. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ένας εργαζόμενος θα μπορεί , αν ο εργοδότης του το ζητήσει, να εργάζεται 10 ώρες την μία ημέρα και έξι ώρες την άλλη, ή δέκα ώρες για τέσσερις μέρες και να λαμβάνει ρεπό την Πέμπτη μέρα, χωρίς να δικαιούται προσαύξηση για τις παραπάνω των 8 ωρών ημερησίως.

Επίσης προβλέπεται ότι μια επιχείρηση θα μπορεί να απασχολεί εργαζομένους Σαββατοκύριακα , με τον όρο να χορηγεί ημέρες ανάπαυσης μέσα στην εβδομάδα. Η κατανομή του ωραρίου, όπως δηλώνουν κυβερνητικοί κύκλοι θα αποφασίζεται «ελεύθερα» με ατομικές συμβάσεις μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων.

Βέβαια όλοι γνωρίζουμε ότι εργαζόμενοι και εργοδότες δεν είναι ισότιμοι εταίροι στην εργασιακή σχέση και πως σε μια χώρα με συστημική ανεργία άνω του 20%, η επιχείρηση μπορεί να εξασφαλίσει την συναίνεση του εργαζομένου στην υπερωριακή απασχόληση ή ακόμα και στην υποδήλωση εργασίας υπό την απειλή της απόλυσης.

Με την νομιμοποίηση της δεκάωρης εργασίας, ο εργαζόμενος που θα αρνείται να συναινέσει στην απασχόληση του με αυτούς τους όρους, θα λαμβάνει την απάντηση, «ότι περιμένουν στην ουρά χιλιάδες άνεργοι διατεθειμένοι να ανεχτούν να εργάζονται χωρίς πρόσθετη αμοιβή» αν επιμείνει στην άρνηση.

Αν εφαρμοσθεί αυτή η διάταξη , θα νομιμοποιηθεί η κατάργηση των υπερωριών και η μείωση του εισοδήματος των εργαζομένων που απασχολούνται άνω του οκταώρου καθώς δεν θα λαμβάνουν πρόσθετη αμοιβή ούτε θα μπορούν να την διεκδικήσουν δικαστικά εντός πενταετίας όπως ισχύει τώρα. Δεδομένου ότι ο χρόνος εργασίας θα διευθετείται σε ατομική βάση , θα καταστεί άνευ αντικειμένου , ο «έτσι και αλλιώς» υποβαθμισμένος από την σημερινή κυβέρνηση θεσμός των συλλογικών διαπραγματεύσεων .

Σε συνδυασμό με την ανασφάλεια που υπάρχει στους χώρους εργασίας λόγω της οικονομικής κρίσης και της ραγδαίας αύξησης της ανεργίας και την αδρανοποίηση των ελεγκτικών μηχανισμών που χαρακτηρίζει την περίοδο του κορονοϊού, οι φερόμενες διατάξεις περί ευέλικτου ωραρίου διαμορφώνουν ένα επικίνδυνο cocktail εργασιακής απορρύθμισης , που θα ενισχύσει την αδήλωτη εργασία και θα δυσχεράνει τον καθημερινό προγραμματισμό των εργαζομένων. Τέλος το νομοσχέδιο περιλαμβάνει πολλές αλλαγές στο συνδικαλιστικό νόμο με κατεύθυνση την δυσχέρανση της άσκησης του δικαιώματος της απεργίας.

Συνοπτικά πέραν της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας για την κήρυξη απεργίας, θεσπίζεται η υποχρέωση των εργαζομένων να προειδοποιούν για αυτήν με αναλυτική αναφορά των αιτημάτων και των λόγων που την δικαιολογούν. Αυτό οδηγεί στην αύξηση των πιθανοτήτων να κηρυχθεί παράνομη ή καταχρηστική μια απεργία , αν το δικαστήριο κρίνει μη εύλογους τους λόγους κήρυξης της. Υποχρεώνει τους εργαζομένους σε Δημόσιο, ΟΤΑ και ΝΠΔΔ, να έχουν κατά την απεργία, προσωπικό στοιχειώδους λειτουργίας 40%. Πως μπορεί μια απεργία να πετύχει τους σκοπούς της αν , βάσει νόμου, οι μισοί εργαζόμενοι απαγορεύεται να απεργήσουν;

Τι πίεση μπορεί να ασκηθεί στον εργοδότη ή στο κράτος αν δεν μπορεί η απεργία να δυσχεράνει μερικώς την παραγωγική διαδικασία; Γιατί είναι απαραίτητη αυτή η διάταξη; Έρχεται με το πρόσχημα της προστασίας του κοινωνικού συνόλου από την απεργία. Πότε έγινε απεργία με προσωπικό ασφαλείας στο παρελθόν και δημιουργήθηκαν προβλήματα λόγω μικρότερου ποσοστού προσωπικού ασφαλείας; Δεν ισχύει ήδη βάσει νόμου , η δυνατότητα επίταξης αν υπάρχει βλάβη στο κοινωνικό σύνολο από την απεργία;

Το υπάρχον πλαίσιο περιέχει όλα τα εργαλεία αποφυγής υπερβολών κατά την κήρυξη και ισχύ της απεργιακής κινητοποίησης, αφού στο άρθρο 294 του Ποινικού Κώδικα προβλέπεται ρητά η τιμωρία της εκ προθέσεως και χωρίς προειδοποίηση παρακώλυσης της λειτουργίας κοινωφελών εγκαταστάσεων.

Πέραν αυτών , στο νομοσχέδιο προβλέπεται πως απαγορεύεται η άσκηση ψυχολογικής βίας (και σωματικής αλλά αυτό είναι αυτονόητο και απαγορευόταν και πριν) από τους εργαζομένους που απεργούν, και πως αν λάβει χώρα τέτοια συμπεριφορά , η απεργία θα καθίσταται παράνομη. Με ποια κριτήρια θα διαχωρίζεται η προσπάθεια των εκπροσώπων των εργαζομένων να πείσουν συναδέλφους τους για συμμετοχή στην απεργία από την άσκηση ψυχολογικής βίας;

Υπάρχει ο κίνδυνος , η διάταξη αυτή, όπως φέρεται , να αποτελέσει μοχλό απεργοσπασίας , αφού η εκάστοτε εργοδοσία θα προσπαθεί να «βαφτίσει» την μαχητική συνδικαλιστική δραστηριότητα ως άσκηση ψυχολογικής βίας. Το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο , συγκεκριμένα το άρθρο 332 του Ποινικού Κώδικα προβλέπει την τιμωρία όποιου «εξαναγκάζει τρίτους με χρήση βίας ή απειλής να συμμετάσχουν σε ένωση για την κήρυξη απεργίας».

Οι παραπάνω διατάξεις μαζί με όσες ακόμα δούμε όταν το νομοσχέδιο έρθει σε διαβούλευση , κινούνται σε δύο κατευθύνσεις με κοινή στόχευση. Από την μια πλευρά στοχεύουν στην ελαστικοποίηση της εργασίας μέσα από την διευθέτηση των ωραρίων σε ατομική βάση και την υποτίμηση της αξίας της μέσα από την έκπτωση των αμοιβών των υπερωριών και από την άλλη πλευρά στην συρρίκνωση των συλλογικών εργαλείων αντίδρασης των εργαζομένων στην εργοδοτική αυθαιρεσία . Η νεοφιλελεύθερη εμμονή οδηγεί σε ένα εργασιακό μέλλον που θυμίζει μακρυνό και σκοτεινό παρελθόν.

Δημοσιεύτηκε την Τρίτη, 06 Απριλίου 2021 στο iEidiseis.gr - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΕΛΛΑΔΑ

Περισσότερα...Ένα εργασιακό μέλλον που θυμίζει μακρινό και σκοτεινό παρελθόν

  • Προβολές: 563

Όπισθεν ολοταχώς στις εργασιακές σχέσεις

Η κυβέρνηση , με πυξίδα τις προτάσεις που περιέχονται στο πόρισμα της Επιτροπής Πισσαρίδη, προχωρά σε ευρείες αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις ανατρέποντας πλήρως τις σταθερές που ισχύουν στη χώρα από τον νόμο 1264/1982.
Προωθεί την υποτίμηση της αξίας της εργασίας μέσα από την θέσπιση ενός ιδιότυπου «δεκάωρου» και την αλλαγή στον τρόπο αμοιβής των υπερωριών . Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις (άγνωστο ποιες είναι αυτές ) οι επιχειρήσεις θα μπορούν να απασχολούν εργαζομένους έως 10 ώρες ημερησίως, χωρίς πρόσθετη αμοιβή, εφόσον εντός του ιδίου εξαμήνου εξοφλήσουν τις ώρες με αντίστοιχη μείωση ωρών ή ρεπό ή μέρες αδείας. Προϋπόθεση εφαρμογής του αυξημένου ωραρίου χωρίς πρόσθετη αμοιβή θα είναι, εντός του ιδίου εξαμήνου , οι εργοδότες να εξοφλούν τις ώρες με μείωση ωραρίου ή ρεπό εντός εξαμήνου. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ένας εργαζόμενος θα μπορεί , αν ο εργοδότης του το ζητήσει , να εργάζεται 10 ώρες την μία ημέρα και έξι ώρες την άλλη , ή δέκα ώρες για τέσσερις μέρες και να λαμβάνει ρεπό την Πέμπτη μέρα , χωρίς να δικαιούται προσαύξηση για τις παραπάνω των 8 ωρών ημερησίως. Επίσης προβλέπεται η δυνατότητα απασχόλησης των εργαζομένων Σάββατο και Κυριακή με αντίστοιχο ρεπό σε καθημερινές. Όπως προκύπτει από σχέδιο που επεξεργάζεται η κυβέρνηση, η συμφωνία για την κατανομή του ωραρίου εργασίας θα προκύπτει από ατομικές συμβάσεις που θα καταρτίζονται μεταξύ εργοδότη και εργαζομένου.
Είναι αυτονόητο πως σε μια χώρα με συστημική και υψηλή ανεργία , όπως η Ελλάδα, η συναίνεση του εργαζομένου στο να τροποποιηθεί η σύμβαση του ώστε να εργάζεται Σαββατοκύριακα η παραπάνω ώρες την ημέρα μπορεί να εξασφαλιστεί με πολλούς τρόπους. Επίσης θα αυξηθούν τα ανώτατα όρια υπερωρίας που προβλέπονται στις 150 ώρες το χρόνο για όλους τους κλάδους.
Σκοπός της διάταξης και των δυνάμεων που την επιβάλλουν, είναι να ο θεσμός των συλλογικών διαπραγματεύσεων και να νομιμοποιηθεί η εργοδοτική αυθαιρεσία . Σε συνδυασμό με την ανασφάλεια που υπάρχει στους χώρους εργασίας λόγω της οικονομικής κρίσης και της ραγδαίας αύξησης της ανεργίας και την αδρανοποίηση των ελεγκτικών μηχανισμών που χαρακτηρίζει την περίοδο του κορωνοιού, οι φερόμενες διατάξεις περί ευέλικτου ωραρίου διαμορφώνουν ένα επικίνδυνο cocktail εργασιακής απορρύθμισης , που θα ενισχύσει την αδήλωτη εργασία και θα δυσχεράνει τον καθημερινό προγραμματισμό των εργαζομένων.
Επίσης το νομοσχέδιο περιλαμβάνει δομικές αλλαγές στο συνδικαλιστικό νόμο με κατεύθυνση την δυσχέρανση της άσκησης του δικαιώματος της απεργίας αλλά και συνολικά στην δράση των συνδικάτων αφού προβλέπεται έλεγχος στα μητρώα εργαζομένων και ηλεκτρονικές ψηφοφορίες με απαίτηση απόλυτης πλειοψηφίας ακόμα και για δευτερεύοντα ζητήματα .
Οι παραπάνω διατάξεις μαζί με όσες δούμε όταν το νομοσχέδιο έρθει σε διαβούλευση , κινούνται σε δύο κατευθύνσεις με κοινή στόχευση. Από την μια πλευρά στοχεύουν στην ελαστικοποίηση της εργασίας μέσα από την διευθέτηση των ωραρίων σε ατομική βάση και την υποτίμηση της αξίας της μέσα από την έκπτωση των αμοιβών των υπερωριών και από την άλλη πλευρά στην συρρίκνωση των συλλογικών εργαλείων αντίδρασης των εργαζομένων στην εργοδοτική ασυδοσία .

Μπορεί να είναι εικόνα τον Kostas Tsoukalas και κείμενο που λέει "ΗΚΥΒΕΡΝΗΣΗ, περιέχονται Πισσαρίδη, Οπισθεν ολοταχώς στις εργασιακές σχέσεις ΚΩΣΤΑ ΤΣΟΥΚΑΛΑ' ήμέρεςαδείας τροποποιηθείη σύμβασή ώστενα νομοσχέδιο θα περιλαμβά- εργάζεται ημέρα μπορείνο εξασφαλιστεί άσκησης 264/1982. προβλέ- δυσχέρανση ιδιότυπου διάταξης επιβάλλουν δυνάμε- παρα- αμοιβής εργαζομένων πραγματεύσεων εργοδοτική αυθαιρεσία. ανασφάλεια δευτερεύονταζ συνδυασμό προβλέπεται προÏποθέσεις αυτές) επιχειρήσεις μπορούν απασχολούν εργαζομένους ΙΠΑΡΑΠΑΝΩ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ όταντ νομοσχέδιο που όσες αύξησης της αμοιβή, εξοφλήσουντιςώρεςμεαντίστοικημείω- μεταξύ ΑΥΤΟΝΟΗΤΟ από υκορονοϊού, οιπροωθού- επικίνδυνο εργαζομένουστο τηςαξίας αμοιβών σμοτωνεργαζομένων. εργα- εργοδοτική ασυδοσία. "Δικηγόρος"

"Εφημερίδα των Συντακτών" (6.4.2021)

Περισσότερα... Όπισθεν ολοταχώς στις εργασιακές σχέσεις

  • Προβολές: 398

Επικοινωνία

ΚΩΣΤΑΣ Δ. ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ

Ομήρου 6, 105 64

Κολωνάκι, Αθήνα

+30 211 18 21 018

+30 210 36 36 710

+30 210 36 36 711

+30 210 36 36 770

Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.